fbpx

Nasza misja

10 ważnych zasad wychowywania dzieci
według Janusza Korczaka

Ważne rady od człowieka, który za dzieci oddał życie.

„Dobry wychowawca, który nie wtłacza a wyzwala,
nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje,
nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje…”

  1. Nie oczekuj, że twoje dziecko będzie takim, jakim ty chcesz żeby było. Pomóż mu stać się sobą, a nie tobą.
  2. Nie żądaj od dziecka zapłaty za wszystko, co dla niego zrobiłeś. Dałeś mu życie, jak on miałby ci się odwdzięczyć? Ono da kiedyś nowe życie, a jego dziecko następne.
  3. Nie mścij się na dziecku za swoje krzywdy, żebyś na starość nie jadł suchego chleba. Jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz.
  4. Nie patrz na jego problemy z wysoka. Życie daje każdemu według jego sił i możesz być pewien, że dla niego jest ono tak samo ciężkie jak dla ciebie, a może nawet i cięższe, gdyż nie ma jeszcze doświadczenia.
  5. Nie poniżaj!
  6. Nie zapominaj, że najważniejsze spotkania człowieka to spotkania z dziećmi. Zwracaj na nie więcej uwagi — nigdy nie wiemy, kogo spotykamy w dziecku.
  7. Nie zamęczaj się, jeśli nie możesz czegoś zrobić dla swojego dziecka. Po prostu zapamiętaj: dla dziecka zrobiono za mało, jeśli nie zrobiono wszystkiego, co było możliwe.
  8. Dziecko to nie tyran, który zawładnie całym twoim życiem. To nie tylko ciało i krew. To drogocenna czara, którą życie dało ci do ochrony i rozpalenia w niej twórczego ognia. To uwłaszczona miłość matki i ojca, u których będzie rosnąć nie „nasze”, „własne” dziecko, ale dusza przekazana na przechowanie.
  9. Naucz się kochać cudze dziecko. Nigdy nie wyrządzaj mu tego, czego nie chcesz, by robiono twojemu.
  10. Kochaj swoje dziecko takim, jakim jest — nieutalentowane, nieudane, dorosłe. Będąc z nim ciesz się! Chwile z dzieckiem to święto, które jeszcze u ciebie trwa.

Nasza misja

Naszą misją i celem jest inspirowanie naszych uczniów do pracy i nauki. Chcielibyśmy, by nauka języków obcych stała się ich hobby a nawet pasją na całe życie. Nie zmuszamy, nie motywujemy (motywacja to często inna nazwa dla manipulacji) ale inspirujemy.

Chęć nauki musi powstać samodzielnie w każdym z nas, bo tylko wtedy przynosi efekty. Zależy nam na osiągnięciu efektu: uczę się, bo lubię, bo chcę, a nie: uczę się, bo muszę, bo dostanę nagrodę.

Wyrażenie „Chcę cię motywować” jest bardzo nieszczęśliwe, bo ukrywa prawdziwą intencję – chęć pokierowania kimś według własnych wyobrażeń. Gdy ktoś mówi dziecku: „Chcę cię zmotywować do…” i zaraz zaczyna wymieniać możliwe nagrody i kary, to w rzeczywistości nie chodzi o motywowanie, ale o manipulowanie. W takiej sytuacji dziecko traktowane jest jak przedmiot czyichś zabiegów. Przedmiotowe traktowanie dzieci to poważny błąd. Lepszym, uczciwszym wariantem motywowania jest zachęcanie i zapraszanie dzieci do podjęcia pożądanych aktywności, inspirowanie ich poprzez budzenie fascynacji.

Każdy z nas jest inny i wyjątkowy i w każdym tkwi potencjał, jakiego nawet nie podejrzewamy. Wszystko, co dzieje się na skutek nacisków, stresu lub strachu, ma negatywny wpływ na nasz rozwój. Procesu uczenia się nie można wymusić z zewnątrz. Dlatego nasza szkoła stwarza warunki do bezstresowego, przyjaznego i inspirującego rozwoju. Nauka języków to niewątpliwie umiejętność pozwalająca nam na poszerzenie naszych horyzontów na wielu płaszczyznach, naszego postrzegania świata i innych ludzi. Podpisujemy się także pod słowami Janusza Korczaka, bo dbanie o dobro i rozwój dzieci jest obowiązkiem każdego z nas, a nauczyciela w szczególności.

Agnieszka Chmielecka

Dyrekcja szkoły  „SÓWKA N.J.O.”
Agnieszka Chmielecka